Έρευνα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων: Δουλειά και σιγουριά

Της Ολυμπίας Λιάτσου

Γιατί τα παιδαγωγικά τμήματα έχουν γίνει την τελευταία πενταετία τα πλέον περιζήτητα στην αγορά εργασίας; Για ποιους λόγους τα προτιμούν οι υποψήφιοι και μάλιστα ως πρώτη επιλογή; Ποιοι παράγοντες διαμόρφωσαν αυτή την αντίληψη που επικρατεί έως σήμερα;

Ερευνα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (Παιδαγωγικό Τμήμα) κατέδειξε ότι:

1 Οι υποψήφιοι, σε ποσοστό 93,2%, επιλέγουν συνειδητά -και καθόλου τυχαία- να σπουδάσουν σε παιδαγωγικά τμήματα.

2 Μια αιτία που τους οδηγεί σ' αυτή την επιλογή είναι η ανάγκη για γρήγορη επαγγελματική αποκατάσταση, σε ποσοστό 81%.

3 Ενας εξίσου σημαντικός λόγος, πλην του οικονομικού, είναι η επιθυμία να σπουδάσουν στα γνωστικά αντικείμενα των επιστημων της αγωγής σε ποσοστό 58% και να ασκήσουν το επάγγελμα του δασκάλου σε ποσοστό 62,9%.

4 Η προτίμηση για τα παιδαγωγικά τμήματα αποτελεί προσωπική επιλογή των ίδιων των υποψηφίων (ποσοστό 84,5%). Συναρτάται σε μεγάλο βαθμό με την αξιολόγηση της κατάστασης που επικρατεί στην αγορά εργασίας (ποσοστό 66,4%) και τη δεδομένη ανεργία που πλήττει το μεγαλύτερο ποσοστό των πτυχιούχων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

5 Οι υποψήφιοι που φοιτούν ήδη στα παιδαγωγικά τμήματα αξιολογούν πολύ θετικά την επιλογή τους, σε ποσοστό 84,3%, θεωρώντας ότι με την εισαγωγή τους υλοποιούνται σε μεγάλο βαθμό οι αρχικοί τους στόχοι (87,4%).

Στα ύψη και οι βάσεις

Η έρευνα του Παιδαγωγικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων έρχεται να επιβεβαιώσει, και με αριθμητικά δεδομένα πλέον, την ανατροπή που σημειώθηκε στο «στάτους» των πανεπιστημιακών σχολών από το 2000 με την εφαρμογή του θεσμού του ολοήμερου δημοτικού σχολείου και πήρε εκρηκτικές διαστάσεις την τελευταία πενταετία.
Στο διάστημα αυτό, οι βάσεις εισαγωγής σε δύο παιδαγωγικά τμήματα συναγωνίστηκαν και ξεπέρασαν αρκετές φορές τις βάσεις του -παραδοσιακά- πιο περιζήτητου τμήματος, εκείνου των Υπολογιστών του Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Πρόκειται για τα παιδαγωγικά τμήματα των πανεπιστημίων Αθηνών και Θεσσαλονίκης, τα οποία, τα τρία τελευταία χρόνια, κρατούν τα σκήπτρα στον κατάλογο των πιο περιζήτητων σχολών.

Αυξημένη η ζήτηση

Τα δεδομένα σε σχέση με την επαγγελματική αποκατάσταση των δασκάλων ανατράπηκαν άρδην κατά την τελευταία δεκαετία. Το επάγγελμα του δασκάλου, που μέχρι το 2000 ήταν απαξιωμένο, τόσο στην αγορά εργασίας, όσο και στη συνείδηση των υποψηφίων, αφού έπρεπε να περιμένουν πολλά χρόνια ωσότου διοριστούν, είναι τώρα μια αξιόπιστη λύση μπροστά στο φάσμα της ανεργίας που έχουν να αντιμετωπίσουν οι πτυχιούχοι των ΑΕΙ.Είναι τέτοια η ζήτηση των δασκάλων, που οι απόφοιτοι έφτασαν να διορίζονται σήμερα ως αναπληρωτές πριν ακόμη πάρουν το πτυχίο τους. Μεγαλύτερο πρόβλημα εξεύρεσης δασκάλων έχουν τα ιδιωτικά σχολεία, που αναζητούν λύσεις ακόμη και με εκπαιδευτικούς που προορίζονται για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Η έλλειψη δασκάλων έχει οδηγήσει το υπουργείο Παιδείας να περιορίσει δραστικά τις αποσπάσεις τους σε διοικητικές υπηρεσίες.

Η έρευνα κατέδειξε ακόμη:

*Κάθε χρόνο, την τελευταία τριετία, αποφοιτούν κατά μέσον όρο 1.400 φοιτητές από τα 9 παιδαγωγικά τμήματα της χώρας. Στο αντίστοιχο διάστημα διορίζονται ως μόνιμοι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, κατά μέσον όρο, 2.150 κατ' έτος. Ο αριθμός αυτός συμπληρώνεται ετησίως με περίπου 3.500 έως 5.000 αναπληρωτές προκειμένου να καλυφθούν τα κενά.

*Ολα τα παιδαγωγικά τμήματα της χώρας από το 2002 και μετά δέχονται υπερδιπλάσιο αριθμό πρώτων προτιμήσεων από τους υποψήφιους.

*Παρόμοια μεγάλη ζήτηση εμφανίζουν τα παιδαγωγικά τμήματα και από ήδη πτυχιούχους άλλων τμημάτων, οι οποίοι στρέφονται προς αυτά μέσω κατατακτήριων εξετάσεων για να πάρουν δεύτερο πτυχίο.

enet




Share/Save/Bookmark
ευχαριστούμε για την επίσκεψη

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts with Thumbnails