Και αυτό για δύο λόγους, σύμφωνα με ρεπορτάζ του Βήματος:
1. Η κατάσταση που βρίσκονται τα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού είναι δραματική καθώς κινούνται σε επίπεδα πολύ χαμηλότερα ακόμη και από αυτά του 2008, και 2. Οι πιέσεις των Βρυξελλών για την άμεση λήψη μέτρων είναι ασφυκτικές.
Στο υπουργείο Οικονομικών εξετάζονται εισηγήσεις ώστε......................
οι αλλαγές στην έμμεση φορολογία και ειδικότερα στους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης των καυσίμων, των ποτών και των τσιγάρων να εφαρμοστούν πριν από το τέλος του τρέχοντος έτους ή το αργότερο την 1η Ιανουαρίου το 2010 και όχι τον ερχόμενο Μάρτιο όπως αρχικώς είχε προγραμματιστεί.
Ωστόσο καμία αλλαγή δεν πρόκειται να σημειωθεί στους συντελεστές ΦΠΑ καθώς μια τέτοια κίνηση θα οδηγούσε σε αύξηση του πληθωρισμού και σε επιβαρύνσεις όλων ανεξαιρέτως των νοικοκυριών που πλήττονται τους τελευταίους μήνες από την ακρίβεια και την οικονομική κρίση. Αλλωστε η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα της Ευρωπαϊκής Ενωσης που ο πληθωρισμός αυξήθηκε τον Σεπτέμβριο εν μέσω οικονομικής κρίσης, ακριβώς λόγω των αυξήσεων στη φορολογία και των μέτρων της προηγούμενης κυβέρνησης.
Ετσι αν τελικά αποφασιστεί να ισχύσουν νέοι συντελεστές στους ειδικούς φόρους κατανάλωσης, αυτό σημαίνει ότι θα προηγηθούν του διαλόγου για τις συνολικές αλλαγές στη φορολογία που πρόκειται να γίνουν το πρώτο τρίμηνο του 2010 και στόχο θα έχουν να ισχύσει τα επόμενο χρόνια ένα σταθερό φορολογικό σύστημα. Ο υπουργός Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου και ο υφυπουργός Οικονομικών κ. Φ. Σαχινίδης καθημερινά συσκέπτονται με διευθυντικά στελέχη εφοριών, ελεγκτικών κέντρων και άλλων υπηρεσιών και το συμπέρασμα είναι ότι αν δεν ληφθούν άμεσα και δραστικά μέτρα, τότε τα έσοδα, όχι μόνο τα εφετινά αλλά κυρίως της επόμενης χρονιάς, θα αντιμετωπίσουν σοβαρότατο πρόβλημα.
Ετσι στο «μίνι-φορολογικό» νομοσχέδιο που εκτιμάται ότι θα συνοδεύσει τον προϋπολογισμό ο οποίος θα κατατεθεί στις 20 Νοεμβρίου στη Βουλή, εκτιμάται ότι θα υπάρχει πρόβλεψη για αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης στα καύσιμα στο ανώτατο όριο που ορίζει η Ευρωπαϊκή Ενωση.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το λίτρο της αμόλυβδης βενζίνης θα αυξηθεί κατά 5-6 λεπτά το λίτρο. Αμετάβλητη αναμένεται να είναι η φορολογία στο πετρέλαιο θέρμανσης το οποίο θα εξακολουθήσει να φορολογείται με 21 ευρώ το χιλιόλιτρο, αν και θα υπάρξει ριζική αλλαγή του τρόπου ελέγχου της φοροδιαφυγής. Αντίστοιχες αυξήσεις θα γίνουν στα τσιγάρα και στα ακριβά αλκοολούχα ποτά. Μάλιστα αυτή τη φορά η αύξηση της φορολογίας στα τσιγάρα δεν θα περιοριστεί μόνο στα λεγόμενα φθηνά τσιγάρα αλλά θα επεκταθεί σε όλες τις κατηγορίες. Αυτό σημαίνει ότι σε ορισμένες περιπτώσεις ένα κουτί τσιγάρα μπορεί να αυξηθεί από 30 ως και 50 λεπτά.
Ολα αυτά πάντως αναμένεται να ξεκαθαρίσουν τις επόμενες ημέρες, όταν θα τοποθετηθούν οι γενικοί γραμματείς στο υπουργείο Οικονομικών, στην ΥΠΕΕ (πρώην ΣΔΟΕ) και στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, η οποία και θα αναλάβει να πραγματοποιήσει τους υπολογισμούς για το πόσο θα είναι το όφελος για τον κρατικό προϋπολογισμό από τις αλλαγές στη φορολογία των έμμεσων φόρων.
Παράλληλα με το σχέδιο για αύξηση των έμμεσων φόρων θα υπάρξουν αντίστοιχης έκτασης μέτρα για τον περιορισμό των δαπανών των δημοσίων υπηρεσιών, των υπουργείων και άλλων φορέων που εποπτεύονται από το Δημόσιο.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, σε όλα τα υπουργεία θα εξεταστούν από μηδενική βάση οι επιχορηγήσεις προς σωματεία, συλλόγους και ΜΚΟ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η πρωτοβουλία που παίρνει ο υπουργός Πολιτισμού κ. Π. Γερουλάνος ο οποίος πριν από την κάθε έγκριση χρηματοδότησης θα καταρτίζει μητρώο των επιχορηγούμενων φορέων ώστε να γνωρίζει πού πηγαίνουν τα χρήματα του κράτους.
Τα παραπάνω μέτρα στο σκέλος των εσόδων και των δαπανών θα αποτελέσουν τον προπομπό για τις πιο δραστικές αλλαγές που θα ακολουθήσουν στο φορολογικό σύστημα, όπως είναι η δημιουργία νέας ενιαίας φορολογικής κλίμακας, η κατάργηση του ΕΤΑΚ και η αντικατάστασή του από τον Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας, η επαναφορά των φόρων κληρονομιών, γονικών παροχών κτλ.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου