Το ελληνικό δαιμόνιο της φοροδιαφυγής


«Πολύχρωμα άνθη φοροδιαφυγής» φύονται στο διάτρητο νομοθετικό πλαίσιο, τη διαφθορά και την έλλειψη ισχυρής πολιτικής βούλησης. Την ίδια ώρα, η προσφυγή στη Δικαιοσύνη αποτελεί για πολλούς ένα από τα βασικά μέσα για να προσβάλουν ή να καθυστερήσουν την πληρωμή χρηματικών προστίμων και να αποφύγουν μέχρι νεοτέρας τις κυρώσεις για μη εκπλήρωση των φορολογικών τους υποχρεώσεων.

Συχνά το υφιστάμενο νομοθετικό καθεστώς με τις θολές και διασταλτικές διατάξεις αλλά και με τις φωτογραφικές ρυθμίσεις επιτρέπει στους κάθε λογής επιτήδειους να ξεγλιστρήσουν από το δόκανο της Εφορίας και να γράψουν στα παλαιότερα των υποδημάτων τους τις αποφάσεις των Αρχών.
Μερικά ενδεικτικά παραδείγματα είναι τα εξής:....Οι πάμπολλες εξαιρέσεις από το πόθεν έσχες, όπως η αγορά μετοχών, ομολόγων, η σύσταση εταιρειών και άλλες. Κάποιος με «μαύρο χρήμα» συστήνει εταιρεία ή αγοράζει μετοχές και ούτε γάτα ούτε ζημιά. Άλλος, που αποκρύπτει εισοδήματα, αγοράζει περιουσιακά στοιχεία ή ιδρύει εταιρεία στο όνομα της συζύγου ή συγγενικού προσώπου και διασφαλίζει τη «φορολογική του ηρεμία».
Φορολογούμενοι με βεβαιωμένα χρέη στο Δημόσιο δεν πληρώνουν ποντάροντας στην αφασία και στην αποσάθρωση του μηχανισμού. ΄Η σε ευνοϊκές ρυθμίσεις για την εξόφληση των οφειλών με διαγραφές προστίμων και προσαυξήσεων που τα τελευταία χρόνια πέφτουν σαν βροχή...
Το ελληνικό δαιμόνιο της φοροδιαφυγής Αλλωστε με τον περιορισμό των περιπτώσεων για την υποχρεωτική χρήση φορολογικής ενημερότητας στις συναλλαγές και να έχεις ληξιπρόθεσμα χρέη στο Δημόσιο δεν αντιμετωπίζεις κανένα πρόβλημα στη διεκπεραίωση των υποθέσεων. Κι αυτό γιατί δεν απαιτείται φορολογική ενημερότητα και συνεπώς δεν ρωτάει κανείς αν έχεις χρέη στην Εφορία όταν αγοράζεις ακίνητο, αυτοκίνητο, σκάφος αναψυχής, ελικόπτερο, όταν λαμβάνεις δάνειο, όταν εκδίδεις οικοδομική άδεια, όταν συμμετέχεις ως μέλος σε κοινοπραξία ή ως εταίρος σε ΟΕ, ΕΕ και ΕΠΕ.
Οι πειρασμοί
Ακόμα και σε βαριά αδικήματα φοροδιαφυγής, όπως η έκδοση πλαστών και εικονικών τιμολογίων, δίνεται συγχωροχάρτι με νυχτερινές τροπολογίες στη Βουλή που ουκ ολίγες φορές κατάθεσε η προηγούμενη κυβέρνηση της ΝΔ.
Ενας άλλος μεγάλος «πειρασμός» για να αποκρύψει κάποιος εισοδήματα ή να κλέψει φόρους είναι οι ελάχιστες πιθανότητες να εντοπισθεί ή το γεγονός ότι με το «λάδωμα» πέφτεις πάντα στα μαλακά, καθώς μειώνεις τα πρόστιμα και μετριάζεις ή και εξαφανίζεις φορολογικές παρανομίες.
Ακόμα χειρότερα που έχει γίνει κοινή πεποίθηση η ατιμωρησία και η συγκάλυψη με την ανοχή ή τη συνδρομή και της πολιτικής εξουσίας. Δικαίως οι πολίτες αναρωτιούνται γιατί κανείς μεγαλοφοροφυγάς ή λαθρέμπορας ποτέ μέχρι σήμερα δεν πλήρωσε ακόμα και με φυλακή για τα αδικήματά του όπως ορίζει ο νόμος. Πόσες υποθέσεις προκλητικής φοροδιαφυγής δεν έχουν χαθεί μέχρι σήμερα στη «μαύρη τρύπα»;
4 «ΤΡΙΚ» ΠΟΥ ΚΑΤΕΓΡΑΨΕ ΤΟ ΣΔΟΕΟικονομικοί μετανάστες εμφανίζονται ως ιδιοκτήτες εταιρειών και πλημμυρίζουν την αγορά με πλαστά τιμολόγια, νυχτερινά κέντρα και κλαμπ, δεν εκδίδουν αποδείξεις και εξαφανίζουν εισπράξεις εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ εν μια νυχτί, συνταξιούχοι αχυράνθρωποι, εταιρείες και συνεταιρισμοί με μαϊμού παραστατικά εισπράττουν μεγάλες επιστροφές ΦΠΑ... Χαρακτηριστικά κόλπα φοροδιαφυγής όπως τα κατέγραψε το ΣΔΟΕ:
1. Εταιρεία έκανε έναρξη εργασιών στη ΔΟΥ Ρόδου και δήλωσε ως βασικό αντικείμενο δραστηριοτήτων την παροχή κατασκευαστικών υπηρεσιών. Συγχρόνως έκανε επεκτάσεις σε διάφορες ΔΟΥ της επικράτειας με δραστηριότητες που δεν είχαν σχέση με την αρχική έναρξη, όπως ψητοπωλεία, οινομαγειρεία, ξύλινες κορνίζες κτλ. Με τη μέθοδο αυτή προμήθευσε με εικονικά και πλαστά τιμολόγια αξίας 973.000 ευρώ δύο μεγάλα ξενοδοχεία της Μυκόνου. Εκτιμάται ότι η συνολική αξία των τιμολογίων που διακινήθηκαν ανέρχεται σε 2,2 εκατ. ευρώ με πελάτες ξενοδοχειακές μονάδες, που τα χρησιμοποίησαν για να λάβουν κρατικές επιδοτήσεις για επενδύσεις και επιστροφή ΦΠΑ. Από τους ελέγχους δεν βρέθηκε καμία έδρα επιχείρησης.
2. Κύκλωμα στην Αττική πλημμύρισε την αγορά με χιλιάδες πλαστά και εικονικά τιμολόγια αξίας 13 εκατ. ευρώ με πελάτες 134 μεγάλες και γνωστές επιχειρήσεις. Η εταιρεία με έδρα την Αθήνα είχε ως μοναδική εγκατάσταση γραφείο 25 τ.μ. και εμφανιζόταν μεταξύ άλλων να διενεργεί χονδρικό εμπόριο μηχανημάτων, ξύλου, ηλεκτρολογικού υλικού, ειδών οικιακής χρήσης, σιδήρου, χάλυβα και οικοδομικών υλικών.
3. Κάτοικος Θεσσαλονίκης είχε «στήσει» στα ονόματα άλλων προσώπων (αχυράνθρωποι) 12 επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνταν στην εμπορία μελανιών για εκτυπωτές και αναλώσιμα υλικά ηλεκτρονικών υπολογιστών και φωτογραφικών ειδών και οι οποίες εξέδωσαν εικονικά και πλαστά τιμολόγια αξίας 44 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με το ΣΔΟΕ, πρόκειται για μια νέα φάμπρικα διακίνησης μαύρου χρήματος. Στις συσταθείσες εταιρείες οι πρόεδροι ή διευθύνοντες σύμβουλοι ή διαχειριστές είναι «αχυράνθρωποι» ενός συγκεκριμένου προσώπου, το οποίο παραμένει αφανές. Στις περισσότερες περιπτώσεις είναι κυρίως συνταξιούχοι και παλιννοστούντες, οι οποίοι είναι «καθαροί» στις αρμόδιες ΔΟΥ και τον «Τειρεσία», ώστε να έχουν δυνατότητα έκδοσης μπλοκ επιταγών. Συνήθως αμείβονται μηνιαίως με ποσό από 1.500 έως 3.000 ευρώ αναλογικά με τον τζίρο της επιχείρησης.
4. Παράνομη είσπραξη αγροτικού ΦΠΑ ύψους 455 εκατ. ευρώ στην Κρήτη με εμπλεκόμενους αγροτικούς συνεταιρισμούς και φυσικά πρόσωπα. Για να λάβουν επιστροφή ΦΠΑ παρουσίαζαν εξωπραγματικό όγκο συναλλαγών με ανύπαρκτες επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα, πλαστογραφούσαν υπογραφές και εμφάνιζαν με ανύπαρκτα στοιχεία διακίνησης και μεταφοράς αγοραπωλησίες αγροτικών προϊόντων που δεν δικαιολογούνται από τον χρόνο παραγωγής τους και τις καλλιεργούμενες εκτάσεις.
Εγχειρίδιο του Υπ. Οικονομικών του 2008
Συμβουλές για να μειώσετε ή να διαγράψετε πρόστιμα!
Με τέσσερις κινήσεις οι φορολογούμενοι μπορούν να μειώσουν ή και να προσβάλουν πρόστιμα και κυρώσεις και να αποφύγουν ακόμη και ποινικές διώξεις για φοροδιαφυγή και χρέη στο Δημόσιο.
Σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό καθεστώς, ο φορολογούμενος μετά την αποπεράτωση του ελέγχου και την κοινοποίηση των καταλογιστικών πράξεων (φύλλα ελέγχου, αποφάσεις επιβολής προστίμων και άλλες κυρώσεις) μπορεί να ζητήσει συμβιβασμό.
Αμφισβητεί την ορθότητα των εκθέσεων ελέγχου και υποβάλλει στον προϊστάμενο της αρμόδιας ελεγκτικής αρχής αίτηση για διοικητική επίλυση της διαφοράς (συμβιβασμό) όσον αφορά τη βαρύτητα των παραβάσεων και το ύψος του πρόσθετου φόρου. Αυτό όμως πρέπει να γίνει μέσα σε 90 ημέρες από την κοινοποίηση της έκθεσης.
Η αίτηση για συμβιβασμό θα πρέπει να υποβληθεί εμπρόθεσμα, να καταβληθεί ποσό ίσο με το ένα πέμπτο (1/5) του βάσει συμβιβασμού οφειλόμενου κύριου και πρόσθετου φόρου ή προστίμου κατά την υπογραφή της πράξης ή του πρακτικού συμβιβασμού και να συνοδεύεται από αποδεικτικά στοιχεία και έγγραφα που θα τεκμηριώνουν την αμφισβήτηση του φορολογούμενου για τις αποφάσεις των ελεγκτών.
Βαρύνοντα λόγο για την αποδοχή ή την απόρριψη του αιτήματος έχει ο προϊστάμενος της αρμόδιας ελεγκτικής αρχής. Αν η αίτηση για συμβιβασμό γίνει αποδεκτή τότε θα υπάρχει μείωση στο 1/2 του προβλεπόμενου σε ορισμένες περιπτώσεις ποσοστού προσαύξησης του συντελεστή καθαρού κέρδους (π.χ. επί απόρριψης βιβλίων και στοιχείων κλπ.), μείωση του πρόσθετου όρου (προσαύξησης) στα τρία πέμπτα (3/5) του ποσού, μείωση των προστίμων στο ένα τρίτο (1/3), διαγραφή όλων ή μέρους των προστίμων εφόσον κατά την εξέταση της αίτησης για συμβιβασμό αποδειχθεί ότι δεν υπήρξε φορολογική παράβαση, επιμήκυνση των δόσεων για την καταβολή των βεβαιούμενων ποσών και άρση της ποινικής δίωξης σε περίπτωση συνολικού συμβιβασμού για κάθε φορολογία.
Μια άλλη επιλογή του φορολογούμενου είναι να αμφισβητήσει το πόρισμα του ελέγχου και μέσα σε 90 ημέρες από την κοινοποίησή του να καταθέσει προσφυγή κατά της ελεγκτικής αρχής που συνέταξε την έκθεση.
Ενα από τα βασικά όπλα για το μπλοκάρισμα της εκτέλεσης των αποφάσεων της Εφορίας είναι η προσφυγή στα δικαστήρια. Το μέσο αυτό ασκείται με την κατάθεση του σχετικού δικογράφου στην ελεγκτική αρχή που εξέδωσε την καταλογιστική πράξη και μπορεί να εμπεριέχει και αίτημα για διοικητική επίλυση της διαφοράς.
Αν επέλθει διοικητική επίλυση της διαφοράς, η προσφυγή που ασκήθηκε δεν έχει κανένα αποτέλεσμα ή ισχύει μόνο για το μέρος που δεν επιλύθηκε η διαφορά. Σε περίπτωση μη επίτευξης συμβιβασμού και άσκησης προσφυγής βεβαιώνεται αμέσως από τον αρμόδιο προϊστάμενο ποσοστό 20% του αμφισβητούμενου φόρου, τέλους ή εισφοράς.
Ο φορολογούμενος έχει τη δυνατότητα να ασκήσει και όλα τα λοιπά προβλεπόμενα ένδικα βοηθήματα και μέσα και γενικά να ζητήσει κάθε είδους προβλεπόμενη από τις ισχύουσες διατάξεις δικαστική προστασία.
Η δικαστική οδόςΥπάρχουν και άλλες δυνατότητες δικαστικής άμυνας όπως η έφεση, η αναίρεση κ.ά. Αναλυτικότερα:
Εφεση μπορεί να υποβληθεί κατά αποφάσεων δικαστηρίων που εκδίδονται σε πρώτο βαθμό. Η προθεσμία για την άσκηση έφεσης είναι 60 ημέρες και αρχίζει από την κοινοποίηση της προσβαλλόμενης απόφασης.
Αίτηση αναίρεσης μπορεί να ασκηθεί ενώπιον του ΣτΕ κατά αποφάσεων που εκδίδονται είτε σε πρώτο και τελευταίο βαθμό. Η προθεσμία για την άσκηση αναίρεσης από τον φορολογούμενο είναι εξήντα (60) ημέρες από την κοινοποίηση της απόφασης σε αυτόν και σε καμιά περίπτωση δεν μπορεί να ασκηθεί αναίρεση αν έχουν περάσει τρία χρόνια από τη δημοσίευση της απόφασης.
ΟΦΕΙΛΕΣ
35 δισ. ευρώ σε συρτάρια των ΔΟΥ
Περίπου 35 δισ. ευρώ καταλογισθέντα ποσά φόρων, τελών και λοιπών δημόσιων εσόδων λιμνάζουν ανείσπρακτα στις εφορίες, αποκαλύπτει η έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για το 2007. Το ανώτατο δικαστήριο αναφέρει ότι πάνω από το 1/3 των ποσών που βεβαιώθηκαν στις εφορίες δεν κατέστη δυνατό να εισπραχθούν και αφήνει υπονοούμενα ότι για το φαινόμενο ευθύνεται ο φοροελεγκτικός και φοροεισπρακτικός μηχανισμός. Σύμφωνα με την έκθεση, τα βεβαιωθέντα έσοδα του Δημοσίου τα οποία παρέμειναν ανείσπρακτα έφθασαν τα 31,41 δισ. ευρώ την 31η Δεκεμβρίου 2007, ενώ άλλα 3,52 δισ. ευρώ που οφείλονταν στο Δημόσιο διαγράφηκαν οριστικά λόγω παρέλευσης του χρονικού ορίου της παραγραφής του δικαιώματος του κράτους να τα διεκδικήσει και να τα εισπράξει.
ΤΟ... ΠΟΙΝΟΛΟΓΙΟ
Για ποια αδικήματα προβλέπεται φυλάκιση
Οταν από τον έλεγχο διαπιστώνονται φορολογικές παραβάσεις που συνιστούν αδικήματα φοροδιαφυγής επιβάλλονται αυστηρές ποινικές κυρώσεις. Παραβάσεις για τις οποίες προβλέπεται ποινή φυλάκισης τουλάχιστον ενός έτους και κάθειρξη μέχρι δέκα έτη είναι:
Η μη υποβολή ή η υποβολή ανακριβούς δήλωσης στη φορολογία εισοδήματος εφόσον ο φόρος που αναλογεί στα καθαρά εισοδήματα που απεκρύβησαν από οποιαδήποτε πηγή εισοδήματος υπερβαίνει σε κάθε διαχειριστική περίοδο το ποσό των 15.000 ευρώ.
Η μη απόδοση στο Δημόσιο του φόρου πλοίων, εφόσον ο φόρος που δεν αποδόθηκε για κάθε διαχειριστική περίοδο υπερβαίνει το ποσό των 15.000 ευρώ.
Η μη απόδοση ή η ανακριβής απόδοση στο Δημόσιο του ΦΠΑ, του φόρου κύκλου εργασιών και των παρακρατούμενων και επιρριπτόμενων φόρων, τελών ή εισφορών, εφόσον το προς απόδοση ποσό του φόρου, τέλους ή εισφοράς ή το ποσό του ΦΠΑ που συμψηφίστηκε ή επιστράφηκε ή δεν αποδόθηκε, υπερβαίνει σε ετήσια βάση τα 3.000 ευρώ.
Σε περιπτώσεις έκδοσης πλαστών ή εικονικών φορολογικών στοιχείων καθώς και αποδοχής εικονικών ή η νόθευση φορολογικών στοιχείων, ανεξάρτητα αν ο δράστης διαφεύγει ή μη την πληρωμή φόρου τιμωρείται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον τριών μηνών.
Ειδικά, η έκδοση ή η αποδοχή εικονικών φορολογικών στοιχείων για συναλλαγή ανύπαρκτη στο σύνολό της ή για μέρος αυτής και εφόσον η συνολική αξία υπερβαίνει τα 3.000 ευρώ, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον ενός έτους και κάθειρξη μέχρι δέκα έτη.
Αν η συνολική αξία των εικονικών στοιχείων υπερβαίνει τα 150.000 ευρώ, προβλέπονται αυστηρότερες για τον φορολογούμενο διαδικασίες ως προς τον χρόνο υποβολής της μηνυτήριας αναφοράς στον αρμόδιο εισαγγελέα και εκδίκασης της υπόθεσης.
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΤΩΝΑΚΟΣ
antonakos@pegasus.gr
Share/Save/Bookmark

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts with Thumbnails