Νέο γύρο ανατροπών, με φόντο την οικονομική ύφεση και τις επιπτώσεις στο καλάθι της νοικοκυράς, που «ζυγίζει» ετησίως πάνω από 10 δισ. ευρώ, προοιωνίζεται για το ελληνικό λιανεμπόριο η αποχώρηση της Aldi από την Ελλάδα, ο κίνδυνος λουκέτου της Ατλάντικ και η έξοδος της DIA από την αγορά, με την ενσωμάτωση του δικτύου της στην Carrefour-Μαρινόπουλος.
Στην πραγματικότητα, παρά τις δυσάρεστες εξελίξεις των τελευταίων ημερών, ο κλάδος των σούπερ μάρκετ περνά προς το παρόν «ξώφαλτσα» από την κρίση, σε αντίθεση με την ευρύτερη λιανεμπορική αγορά, που ταλανίζεται από την αισθητή κάμψη της κατανάλωσης και τα προβλήματα ρευστότητας.
Παρότι τα περιθώρια κέρδους συμπιέζονται, λόγω του αυξημένου λειτουργικού κόστους, η μείωση της κατανάλωσης είναι ανεπαίσθητη στα μεγάλα σούπερ μάρκετ, καθώς εμπορεύονται κυρίως τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης (κοντά στο 2% υποχώρησε ο τζίρος στο πρώτο πεντάμηνο), ενώ είναι ενδεικτικό πως στην πλειονότητά τους οι επιχειρηματίες του κλάδου δεν περιμένουν μεγάλες διαφοροποιήσεις στον τζίρο τους, σε σχέση με την περσινή χρονιά, που τα έσοδα των 22 μεγαλύτερων (συμπεριλαμβανομένων και των Lidl - Aldi, που δεν δημοσιεύουν στοιχεία στην Ελλάδα) είχαν ξεπεράσει τα 11 δισ. ευρώ.
Λιγοστεύουν οι παίκτες
Η μείωση του αριθμού των παικτών της αγοράς, που σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στην αδυναμία τους να διαχειριστούν χωρίς κόστος την κρίση και την παρεπόμενη αύξηση του λειτουργικού κόστους, δεν πρόκειται να επιφέρει κάποιο ουσιαστικό όφελος για τους καταναλωτές, που, παρά τη βαθιά οικονομική ύφεση, εξακολουθούν να πληρώνουν τις ακριβότερες τιμές πανευρωπαϊκά στα ράφια των ελληνικών σούπερ μάρκετ. Εχει διαπιστωθεί, άλλωστε, ότι πολλές πολυεθνικές εταιρείες πουλάνε αρκετά από τα προϊόντα τους μέχρι και 40%-50% ακριβότερα από όσο τα εμπορεύονται στα καταστήματά τους στο εξωτερικό.
Επιβαρυντικά λειτουργεί η κατάσταση και για την εθνική οικονομία, που, όπως έδειξαν οι περιπτώσεις της αλυσίδας Aldi (αλλά και παλαιότερα οι αποχωρήσεις των Shell, Plus Fnac, Enel, Interattica, κ.ά.), φαίνεται να εισέρχεται σε φάση αποεπενδύσεων, σε μια περίοδο που έχει μεγαλύτερη ανάγκη από ποτέ το ξένο επενδυτικό κεφάλαιο.
Αντίθετα, οι ανακατατάξεις στον κλάδο των σούπερ μάρκετ είναι τέτοιες που λειτουργούν υπέρ των πολυεθνικών ομίλων του οργανωμένου λιανεμπορίου, καθώς συμβάλλουν στην αναδιανομή της πίτας υπέρ των ισχυρών, που σε τέτοιες περιόδους ενδυναμώνονται ακόμη περισσότερο.
Οι εξαγορές Plus και DIA
Η γερμανική αλυσίδα Lidl, λόγου χάριν, καθίσταται πλέον απόλυτος κυρίαρχος στην αγορά των εκπτωτικών σούπερ μάρκετ, μετά την προγραμματιζόμενη αποχώρηση της ανταγωνίστριάς της Aldi και το κλείσιμο των 38 καταστημάτων της. Είχε προηγηθεί η Plus Hellas, θυγατρική του γερμανικού ομίλου Tengelmann, η οποία εισήλθε στην ελληνική αγορά τον Ιούνιο του 2006, για να εξαγοραστεί τελικά το 2008 από την ΑΒ Βασιλόπουλος, και τελευταία η DIA, το δίκτυο της οποίας απορροφήθηκε από τον όμιλο Carrefour-Μαρινόπουλος, σηματοδοτώντας την απόσυρση του εμπορικού της σήματος από την αγορά.
Παράλληλα, το ενδιαφέρον που εκδηλώνεται στο παρασκήνιο για τα προς πώληση ακίνητα της εταιρείας Aldi (δίκτυο καταστημάτων, αποθήκες και κέντρα διανομής) από μεγάλους ομίλους της αγοράς, μεταξύ των οποίων η Delhaize, που ελέγχει την ΑΒ Βασιλόπουλος, η Carrefour και επιχειρήσεις της Βόρειας Ελλάδας, καταδεικνύει ότι οι ανταγωνιστές βρίσκονται προ των πυλών για να εκμεταλλευτούν τις ευκαιρίες.
Διαχειριστικά σφάλματα
Στην περίπτωση της Ατλάντικ, που ταυτόχρονα με τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης πληρώνει τα σημαντικά διαχειριστικά σφάλματα της διοίκησης και τις διαφωνίες των μετόχων της, η πρόκληση έχει να κάνει πολύ περισσότερο με τον κίνδυνο ενός λουκέτου, που θα άφηνε στο δρόμο 3.600 εργαζόμενους, παρά με το «έλλειμμα» ανταγωνισμού και τις ευρύτερες παρενέργειες που θα δημιουργούσε η αναγκαστική έξοδος ενός τόσο μεγάλου παίκτη της ελληνικής αγοράς.
Στη συγκεκριμένη ιστορία της Ατλάντικ, πολλά λέγονται και ακούγονται στην αγορά, ενώ είναι ενδεικτικό πως στον Δικηγορικό Σύλλογο έχουν φτάσει καταγγελίες για κυκλώματα και «οργανωμένο σχέδιο» πτώχευσης της επιχείρησης από νομικά γραφεία, οι οποίες και εξετάζονται σοβαρά.
Με τα έως τώρα δεδομένα, ανταγωνιστές του επιχειρηματία Αποστόλου των Ατλάντικ θεωρούν πως η εταιρεία έχει περιορισμένα περιθώρια επιβίωσης και παραδέχονται κυνικά πως περιμένουν τις εξελίξεις για να κινηθούν προς τον διαμοιρασμό των σαρκίων του ομίλου.
Η Ατλάντικ, 8η από πλευράς μεριδίου αγοράς, αποτελεί σημαντική δύναμη στον κλάδο των σούπερ μάρκετ, με τζίρο 572 εκατ. ευρώ για το 2009, αλλά και ευρεία γεωγραφική διασπορά, μέσω 150 καταστημάτων της επωνυμίας της, συν 21 Cash & Carry και περίπου 545 franchise καταστήματα με το σήμα Αριστα. *www.enet.gr
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου