Παραδίδεται σύντομα για τον άξονα Γιάννινα-Κακαβιά
Μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου θα παραδοθεί από το ανάδοχο μελετητικό γραφείο στο υπουργείο Υποδομών το υλικό της μελέτης για το λεγόμενο και ...ορφανό τμήμα της Ιόνιας οδού, από τον κόμβο με την Εγνατία μέχρι Καλπάκι και Κακαβιά.Ο φάκελος όμως, θα είναι λειψός, αφού απουσιάζουν ορισμένες μελέτες, κάποιες σημαντικές, αλλά και τα τεύχη δημοπράτησης του έργου.Φυσικά, δεν..........................είναι ευθύνη του αναδόχου ο οποίος παραδίδει όσα προέβλεπε η σύμβαση με μια μικρή διαφοροποίηση, αλλά της αναθέτουσας αρχής που ήταν το πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ και δεν μερίμνησε για να είναι πλήρης ο φάκελος του έργου.Έστω κι έτσι όμως, αν συνταχθούν τα τεύχη δημοπράτησης μπορεί να θεωρηθεί ότι το έργο είναι ώριμο για ένταξη σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα.Η ουσία είναι ότι με ...λειψή μελέτη και με σχεδόν καμιά προοπτική να εκτελεστεί ως δημόσιο έργο, ίσως αργήσουμε να δούμε ολοκληρωμένη την Ιόνια, εφόσον βέβαια προχωρήσει, επιτέλους το μεγάλο κομμάτι της σύμβασης παραχώρησης από Αντίρριο μέχρι Γιάννινα.
Ούτε για την ολοκλήρωση των μελετών...
Το υπουργείο Υποδομών....κληρονομώντας μια κατάσταση ως προς τη μελέτη όχι και τόσο ολοκληρωμένη, αλλά και με όσες πρόσθετες μελέτες προέκυψαν από την έγκριση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, δεν προχώρησε ακόμη ούτε σε συμπληρωματική ανάθεση των υπολειπόμενων μελετών, ούτε και σε νέο διαγωνισμό για να ανατεθούν. Προφανώς ισχύει η τελευταία σχετική δήλωση του υφυπουργού Γιάννη Μαγκριώτη το καλοκαίρι στα Γιάννινα, ότι η χρηματοδότηση ακόμη και της ολοκλήρωσης της μελέτης αποτελεί πρόβλημα για το υπουργείο και αναζητούνταν οι πιστώσεις.Είναι ενδεικτική άλλωστε και η απάντηση που είχε δώσει στις αρχές του 2010 ο κ. Μαγκριώτης σε ερώτηση βουλευτών: «Λόγω ανεπαρκούς προετοιμασίας από την απελθούσα κυβέρνηση, κατά τη σύνταξη του φακέλου, του έργου (Νοέμβριος του 2006) παραλείφτηκαν η μελέτη Σήμανσης- Ασφάλισης, η μελέτη Ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων και τα τεύχη δημοπράτησης, τα οποία είναι αναγκαία για τη δημοπράτηση του έργου της οδικής σύνδεσης των Ιωαννίνων με την Κακαβιά.Μετά την έγκριση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) προέκυψε αύξηση του μελετητικού τεχνικού αντικειμένου της σύμβασης. Ήδη ζητείται και εξετάζεται η αύξηση των οικονομικών στοιχείων της μελέτης με τίτλο «Μελέτη τμήματος Ιόνιας Οδού από το τέλος Παραχώρησης έως Κακαβιά» κατά 50% προκειμένου να καλυφθούν οι αναφερόμενες δαπάνες μελετών».
Ποιες μελέτες απομένουν, μαζί και τα τεύχη δημοπράτησης
Αν και εκ του νόμου το υπουργείο μπορεί να αναθέσει στον ίδιο μελετητή την ολοκλήρωση των μελετών, συμπληρωματικά και ως υπέρβαση κατά 50% από το ήδη ανατεθέν οικονομικό αντικείμενο, εντούτοις δεν το έχει πράξει, όπως πληροφορηθήκαμε από το μελετητικό γραφείο και ειδικότερα τον κ. Κώστα Γαλερίδη.Ο ανάδοχος (στις 15 Νοεμβρίου έληξε τυπικά η παράταση, αλλά υπάρχει περιθώριο) έχει παραδώσει το μεγαλύτερο μέρος (σε ποσοστό 95%) του συμβατικού αντικειμένου και ως το τέλος του έτους και το σύνολο του κτηματολογίου που είναι απαραίτητο για τις απαλλοτριώσεις. Ο προϋπολογισμός της μελέτης που ανατέθηκε επί των ημερών του Σταύρου Καλογιάννη στο ΥΠΕΧΩΔΕ, ήταν 6 εκ. ευρώ, δόθηκε η ανώτερη έκπτωση του 20% και με το υπόλοιπο της έκπτωσης χρηματοδοτήθηκαν από το υπουργείο οι γεωτεχνικές έρευνες.Δεν... χώρεσαν στο οικονομικό αντικείμενο, μετά τα πρόσθετα που προέκυψαν από την ΜΠΕ, δυο οριστικές μελέτες για ισάριθμες γέφυρες, η μελέτη ανάπλασης του αρχαιολογικού χώρου Πασσαρώνας η οποία απαιτεί πτυχίο άλλης κατηγορίας. Επίσης απουσιάζει η μελέτη των ηλεκτρομηχανολογικών και της σήμανσης και κυρίως τα τεύχη δημοπράτησης. Όλα αυτά μαζί απαιτούν με πρόχειρες εκτιμήσεις ποσό άνω του 1,2 εκ. ευρώ.Για τα τεύχη δημοπράτησης μπορεί να αναλάβει και η «Εγνατία οδός Α.Ε» να τα συντάξει, όμως οι άλλες μελέτες αν αφεθούν για τον ανάδοχο, κάποια στιγμή, του έργου θα κοστίσουν πολύ περισσότερο, αν και η μελέτη για τον αρχαιολογικό χώρο δεν μπορεί να μην συνταχθεί και να δημοπρατηθεί το έργο, αφού η αρχαιολογική υπηρεσία μπορεί να μπλοκάρει τη διαδικασία...
Μεγάλο «αγκάθι» η χρηματοδότηση, ανοιχτή και η παραχώρηση
Παρόλο που με το μελετητικό υλικό και την προσθήκη και των τευχών δημοπράτησης μπορεί να ζητηθεί η ένταξη του έργου σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα, αυτό φαντάζει εξαιρετικά δύσκολο. Και η κυβέρνηση δια του υφυπουργού Υποδομών έχει αφήσει να εννοηθεί ότι δεν μπορεί να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ.Με αυτό το δεδομένο και αναφορές ακόμη και σε κατασκευή με το σύστημα της παραχώρησης και από τον νεοεκλεγμένο περιφερειάρχη Αλέξανδρο Καχριμάνη (κι αυτό δεν φαίνεται εύκολο) κανείς δεν μπορεί να αισιοδοξεί ότι θα βρεθεί χρηματοδοτικό μέσο για το έργο, του οποίου ο προεκτιμώμενος προϋπολογισμός φτάνει τα 280 εκ. ευρώ! Ίσως η εξαίρεση του από το έργο παραχώρησης, ήταν καθοριστική για την τύχη του, όμως το έργο επιβάλλεται να γίνει. Η επιλογή να κατασκευαστεί τμηματικά έχει προβληθεί από τον κ. Μαγκριώτη στην σύσκεψη που είχε γίνει το καλοκαίρι στην Περιφέρεια, όμως αν το πρώτο τμήμα είναι από κόμβο Εγνατίας μέχρι τη Βιομηχανική Περιοχή δεν θα πρόκειται για λύση του κυκλοφοριακού στο λεκανοπέδιο, αφού η κίνηση θα μένει στην Ελεούσα.
ΝΕΟΙ ΑΓΩΝΕΣ
Μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου θα παραδοθεί από το ανάδοχο μελετητικό γραφείο στο υπουργείο Υποδομών το υλικό της μελέτης για το λεγόμενο και ...ορφανό τμήμα της Ιόνιας οδού, από τον κόμβο με την Εγνατία μέχρι Καλπάκι και Κακαβιά.Ο φάκελος όμως, θα είναι λειψός, αφού απουσιάζουν ορισμένες μελέτες, κάποιες σημαντικές, αλλά και τα τεύχη δημοπράτησης του έργου.Φυσικά, δεν..........................είναι ευθύνη του αναδόχου ο οποίος παραδίδει όσα προέβλεπε η σύμβαση με μια μικρή διαφοροποίηση, αλλά της αναθέτουσας αρχής που ήταν το πρώην ΥΠΕΧΩΔΕ και δεν μερίμνησε για να είναι πλήρης ο φάκελος του έργου.Έστω κι έτσι όμως, αν συνταχθούν τα τεύχη δημοπράτησης μπορεί να θεωρηθεί ότι το έργο είναι ώριμο για ένταξη σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα.Η ουσία είναι ότι με ...λειψή μελέτη και με σχεδόν καμιά προοπτική να εκτελεστεί ως δημόσιο έργο, ίσως αργήσουμε να δούμε ολοκληρωμένη την Ιόνια, εφόσον βέβαια προχωρήσει, επιτέλους το μεγάλο κομμάτι της σύμβασης παραχώρησης από Αντίρριο μέχρι Γιάννινα.
Ούτε για την ολοκλήρωση των μελετών...
Το υπουργείο Υποδομών....κληρονομώντας μια κατάσταση ως προς τη μελέτη όχι και τόσο ολοκληρωμένη, αλλά και με όσες πρόσθετες μελέτες προέκυψαν από την έγκριση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, δεν προχώρησε ακόμη ούτε σε συμπληρωματική ανάθεση των υπολειπόμενων μελετών, ούτε και σε νέο διαγωνισμό για να ανατεθούν. Προφανώς ισχύει η τελευταία σχετική δήλωση του υφυπουργού Γιάννη Μαγκριώτη το καλοκαίρι στα Γιάννινα, ότι η χρηματοδότηση ακόμη και της ολοκλήρωσης της μελέτης αποτελεί πρόβλημα για το υπουργείο και αναζητούνταν οι πιστώσεις.Είναι ενδεικτική άλλωστε και η απάντηση που είχε δώσει στις αρχές του 2010 ο κ. Μαγκριώτης σε ερώτηση βουλευτών: «Λόγω ανεπαρκούς προετοιμασίας από την απελθούσα κυβέρνηση, κατά τη σύνταξη του φακέλου, του έργου (Νοέμβριος του 2006) παραλείφτηκαν η μελέτη Σήμανσης- Ασφάλισης, η μελέτη Ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων και τα τεύχη δημοπράτησης, τα οποία είναι αναγκαία για τη δημοπράτηση του έργου της οδικής σύνδεσης των Ιωαννίνων με την Κακαβιά.Μετά την έγκριση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) προέκυψε αύξηση του μελετητικού τεχνικού αντικειμένου της σύμβασης. Ήδη ζητείται και εξετάζεται η αύξηση των οικονομικών στοιχείων της μελέτης με τίτλο «Μελέτη τμήματος Ιόνιας Οδού από το τέλος Παραχώρησης έως Κακαβιά» κατά 50% προκειμένου να καλυφθούν οι αναφερόμενες δαπάνες μελετών».
Ποιες μελέτες απομένουν, μαζί και τα τεύχη δημοπράτησης
Αν και εκ του νόμου το υπουργείο μπορεί να αναθέσει στον ίδιο μελετητή την ολοκλήρωση των μελετών, συμπληρωματικά και ως υπέρβαση κατά 50% από το ήδη ανατεθέν οικονομικό αντικείμενο, εντούτοις δεν το έχει πράξει, όπως πληροφορηθήκαμε από το μελετητικό γραφείο και ειδικότερα τον κ. Κώστα Γαλερίδη.Ο ανάδοχος (στις 15 Νοεμβρίου έληξε τυπικά η παράταση, αλλά υπάρχει περιθώριο) έχει παραδώσει το μεγαλύτερο μέρος (σε ποσοστό 95%) του συμβατικού αντικειμένου και ως το τέλος του έτους και το σύνολο του κτηματολογίου που είναι απαραίτητο για τις απαλλοτριώσεις. Ο προϋπολογισμός της μελέτης που ανατέθηκε επί των ημερών του Σταύρου Καλογιάννη στο ΥΠΕΧΩΔΕ, ήταν 6 εκ. ευρώ, δόθηκε η ανώτερη έκπτωση του 20% και με το υπόλοιπο της έκπτωσης χρηματοδοτήθηκαν από το υπουργείο οι γεωτεχνικές έρευνες.Δεν... χώρεσαν στο οικονομικό αντικείμενο, μετά τα πρόσθετα που προέκυψαν από την ΜΠΕ, δυο οριστικές μελέτες για ισάριθμες γέφυρες, η μελέτη ανάπλασης του αρχαιολογικού χώρου Πασσαρώνας η οποία απαιτεί πτυχίο άλλης κατηγορίας. Επίσης απουσιάζει η μελέτη των ηλεκτρομηχανολογικών και της σήμανσης και κυρίως τα τεύχη δημοπράτησης. Όλα αυτά μαζί απαιτούν με πρόχειρες εκτιμήσεις ποσό άνω του 1,2 εκ. ευρώ.Για τα τεύχη δημοπράτησης μπορεί να αναλάβει και η «Εγνατία οδός Α.Ε» να τα συντάξει, όμως οι άλλες μελέτες αν αφεθούν για τον ανάδοχο, κάποια στιγμή, του έργου θα κοστίσουν πολύ περισσότερο, αν και η μελέτη για τον αρχαιολογικό χώρο δεν μπορεί να μην συνταχθεί και να δημοπρατηθεί το έργο, αφού η αρχαιολογική υπηρεσία μπορεί να μπλοκάρει τη διαδικασία...
Μεγάλο «αγκάθι» η χρηματοδότηση, ανοιχτή και η παραχώρηση
Παρόλο που με το μελετητικό υλικό και την προσθήκη και των τευχών δημοπράτησης μπορεί να ζητηθεί η ένταξη του έργου σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα, αυτό φαντάζει εξαιρετικά δύσκολο. Και η κυβέρνηση δια του υφυπουργού Υποδομών έχει αφήσει να εννοηθεί ότι δεν μπορεί να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ.Με αυτό το δεδομένο και αναφορές ακόμη και σε κατασκευή με το σύστημα της παραχώρησης και από τον νεοεκλεγμένο περιφερειάρχη Αλέξανδρο Καχριμάνη (κι αυτό δεν φαίνεται εύκολο) κανείς δεν μπορεί να αισιοδοξεί ότι θα βρεθεί χρηματοδοτικό μέσο για το έργο, του οποίου ο προεκτιμώμενος προϋπολογισμός φτάνει τα 280 εκ. ευρώ! Ίσως η εξαίρεση του από το έργο παραχώρησης, ήταν καθοριστική για την τύχη του, όμως το έργο επιβάλλεται να γίνει. Η επιλογή να κατασκευαστεί τμηματικά έχει προβληθεί από τον κ. Μαγκριώτη στην σύσκεψη που είχε γίνει το καλοκαίρι στην Περιφέρεια, όμως αν το πρώτο τμήμα είναι από κόμβο Εγνατίας μέχρι τη Βιομηχανική Περιοχή δεν θα πρόκειται για λύση του κυκλοφοριακού στο λεκανοπέδιο, αφού η κίνηση θα μένει στην Ελεούσα.
ΝΕΟΙ ΑΓΩΝΕΣ
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου