"ΡΑΜΠΟ" ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΑΚΡΙΒΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΑΡΤΕΛ...


Ρεπορτάζ ; Δήμητρα Σκούφου
(από ΤΑ ΝΕΑ)

Ράμπο για το κυνήγι των καρτέλ βγάζει στην αγορά ώς τα τέλη του έτους το υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, καθώς διαπιστώνεται ότι αρκετοί κλάδοι ελέγχονται από λίγους μεγάλους ομίλους, την ίδια ώρα που τα...
περιθώρια κέρδους βιομηχανιών και σούπερ μάρκετ ξεπερνούν ακόμη και το 50%...Πρόκειται για την νέα Αντιμονοπωλιακή Υπηρεσία, η οποία θα ανήκει στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και θα δρα προληπτικά ώστε να εντοπίζει τους κλάδους και τις αγορές όπου κυριαρχεί ο νόμος των καρτέλ και δεν λειτουργεί σωστά ο ανταγωνισμός. Οι ελεγκτές- επιστήμονες που θα στελεχώνουν την Αντιμονοπωλιακή Υπηρεσία θα αναλύουν συνεχώς τη δομή των αγορών, τη συγκέντρωση σε κάθε κλάδο και των συνθηκών του ανταγωνισμού προκειμένου να εντοπίζουν εναρμονισμένες πρακτικές. Στις έρευνές τους θα αξιοποιούν ως εργαλεία το Παρατηρητήριο Τιμών, καθώς και τα κοστολογικά στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η αρμόδια Διεύθυνση της Υπηρεσίας Εποπτείας της Αγοράς.
Η Αντιμονοπωλιακή Υπηρεσία θα έχει μάλιστα τη δυνατότητα να παρεμβαίνει άμεσα με τη λήψη μέτρων όταν εντοπίζει προβλήματα στον ανταγωνισμό, ενώ θα λειτουργεί σε συνεργασία με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, το νομοθετικό πλαίσιο της οποίας αναμένεται σύντομα να αναμορφωθεί. Ανάλογες αρχές λειτουργούν ήδη σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπως η Γερμανία και η Βρετανία. Ηδη στο υπουργείο επεξεργάζονται και ρύθμιση για τη διεκδίκηση αποζημιώσεων από τους θιγόμενους από παραβιάσεις της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας η οποία θα είναι έτοιμη έως τον ερχόμενο Ιούνιο. Σύμφωνα με τη ρύθμιση αυτή, οι καταναλωτικές οργανώσεις όπως επίσης επιμελητήρια, επιχειρήσεις και όποιος άλλος θεωρεί ότι θίγεται από αντανταγωνιστικές συμπεριφορές θα μπορούν να υποβάλλουν αγωγές.
Την ίδια ώρα στο μικροσκόπιο της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου μπαίνουν τα περιθώρια κέρδους με τα οποία δουλεύουν βιομηχανίες, προμηθευτές αλλά και αλυσίδες σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα καθώς οι αρμόδιες υπηρεσίες έχουν εντοπίσει περιπτώσεις κλάδων όπου τα μεικτά περιθώρια κέρδους ξεπερνούν ακόμα και το 50%. Η διαπίστωση αυτή κάνει τα αρμόδια στελέχη του υπουργείου να επικεντρώνουν το ενδιαφέρον τους στον τρόπο με τον οποίο διαμορφώνονται οι λιανικές τιμές των προϊόντων. «Το ζητούμενο είναι οι καθαρές χονδρικές τιμές», λέει στα «ΝΕΑ» ο γενικός γραμματέας Εμπορίου Στέφανος Κομνηνός, επισημαίνοντας ότι υπάρχει ένα συνεχόμενο παζάρι μεταξύ προμηθευτών και λιανεμπόρων για τη διαμόρφωση των τιμών, το οποίο περιλαμβάνει παροχές μεταξύ των δυο πλευρών που όμως πληρώνει τελικά ο καταναλωτής. «Στόχος μας είναι οι καθαρές τιμές χονδρικής και όχι οι ενδεικτικές λιανικές τιμές που δίνουν οι βιομηχανίες για τα προϊόντα τους», σημειώνει.
Προσφορές με αντικειμενικά κριτήρια
Επιπλέον, στις προθέσεις του υπουργείου είναι μέχρι τον ερχόμενο Ιούλιο η θέσπιση αντικειμενικών κριτηρίων στις παροχές των σούπερ μάρκετ με την ύπαρξη ενός ειδικού τιμοκαταλόγου στον οποίο θα καταγράφονται κόστη που ενδεχομένως επιβαρύνουν την τιμή ενός προϊόντος όπως είναι η παρουσία στο ράφι, οι προβολές, οι υπηρεσίες logistics, οι επιστροφές, ο χρόνος πίστωσης κ.ά. Από τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το υπουργείο, προκύπτει ότι σε κλάδους όπως τα καθαριστικά το μεικτό περιθώριο κέρδους φτάνει έως 65%, τα αλλαντικά έως 50%, τα αρτοσκευάσματα έως 45%, τα όσπρια και τα ρύζι έως 40%, τα τυροκομικά έως 30%, προϊόντα προσωπικής υγιεινής έως 40%, τα ζυμαρικά έως 30%, τα αναψυκτικά έως 45%. Το ενδεχόμενο ειδικού τιμοκαταλόγου, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει τεθεί από την πλευρά της βιομηχανίας ενώ από την πλευρά των αλυσίδων υπάρχουν επιχειρηματίες που έχουν ζητήσει να μην περνούν καμία παροχή, να μην υπάρχουν πιστωτικά σημειώματα στο τέλος της χρονιάς, αλλά όλα να φαίνονται στα τιμολόγια
.
Share/Save/Bookmark

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts with Thumbnails