Τέσσερις αλλαγές στο καθεστώς της ποινικής μεταχείρισης των πολιτικών προσώπων πρότεινε χθες ο υπουργός Δικαιοσύνης Χ. Καστανίδης στη συνεδρίαση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας, κατά τη διάρκεια της οποίας διατυπώθηκαν «διακομματικές» επιφυλάξεις και ενστάσεις.....
Σύμφωνα με τις τροποποιήσεις στον νόμο περί ευθύνης υπουργών, καταργείται ο ανώτατος προβλεπόμενος πενταετής χρόνος παραγραφής από την τέλεση των αδικημάτων των υπουργών και καθιερώνεται η συνήθης παραγραφή που ισχύει για όλους τους πολίτες. «Η ανάγκη για ταχεία διεκπεραίωση των δικών που αφορούν εγκλήματα υπουργών μπορεί να υπηρετηθεί με τη γρήγορη και αποτελεσματική διεξαγωγή της ποινικής διαδικασίας και όχι με τον περιορισμό του χρόνου παραγραφής», τονίζει ο κ. Καστανίδης. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ισχύει η συνταγματική δέσμευση ως προς το θέμα της αποσβεστικής προθεσμίας, αφού το άρθρο 86 ορίζει ότι η Βουλή μπορεί να ασκεί δίωξη «μέχρι το πέρας της δεύτερης τακτικής συνόδου της βουλευτικής περιόδου που αρχίζει μετά την τέλεση του αδικήματος».
Από το αποτέλεσμα
Ως προς τον χρόνο τέλεσης των εγκλημάτων των υπουργών, θα αρχίζει από την επέλευση του αποτελέσματος και όχι της ενέργειας. Διευκρινίζεται ότι η τροποποίηση θα αφορά μόνο τα εγκλήματα των υπουργών όταν ενεργούν ως φυσικοί αυτουργοί, ενώ για τη συμμετοχή τους στις πράξεις άλλων θα ισχύουν όσα και σήμερα. Στη συνεδρίαση της Επιτροπής διατυπώθηκαν έντονες επιφυλάξεις κατά πόσον είναι αποτελεσματική μια τέτοια ρύθμιση, αφού ο χρόνος τέλεσης του αδικήματος δεν θα μετρά από την υπογραφή μιας υπουργικής απόφασης αλλά από τη βλάβη που μπορεί να επέλθει πολλά χρόνια μετά την άσκηση των καθηκόντων ενός υπουργού.
Επίσης, προτείνεται πριν από την άσκηση της δίωξης κατά υπουργού, να διενεργεί ανάκριση εισαγγελέας Εφετών που θα επιλέγεται με κλήρωση, για να διατυπώνει ένα καταρχήν δικαστικό συμπέρασμα που δεν θα δεσμεύει την τελική απόφαση της προανακριτικής επιτροπής. Αντί του εισαγγελέα, προτείνεται και η λύση τριών δικαστών που θα επιλέγονται με ενισχυμένη πλειοψηφία από την προανακριτική επιτροπή. Και γι' αυτήν τη ρύθμιση εκφράστηκαν αντιρρήσεις κατά πόσον σε αυτό το στάδιο είναι επιτυχής η εμπλοκή των δικαστών, που θα «προσανατολίζει» το έργο της προανακριτικής επιτροπής. Η κριτική εστιάστηκε και στο ότι «δεν πρέπει να νομοθετούμε εν θερμώ και υπό την πίεση της επικαιρότητας». *
Τι προτείνεται
* Τα αδικήματα των υπουργών να παραγράφονται με τη συνήθη παραγραφή που ισχύει για όλους τους πολίτες (20 ή 15 χρόνια για κακούργημα και 5 για πλημμέλημα).
* Ο χρόνος τέλεσης των εγκλημάτων των υπουργών ως φυσικών αυτουργών να ορίζεται από τότε που επήλθε η βλάβη σε βάρος του Δημοσίου και όχι από την ενέργεια (την υπογραφή της απόφασης).
* Μετά την αποστολή του φακέλου στη Βουλή και πριν από την άσκηση δίωξης, να καθιερωθεί ένα ενδιάμεσο στάδιο κατά το οποίο εισαγγελέας Εφετών ή δικαστικό συμβούλιο να διενεργεί ανάκριση ώστε να αποφαίνεται, γνωμοδοτικά, για τη βασιμότητα της κατηγορίας κατά υπουργού.
* Να προσδιορίζεται ποια είναι τα αδικήματα που τελούνται κατά την άσκηση των καθηκόντων των υπουργών.
Τι ισχύει
* Σήμερα ο χρόνος παραγραφής είναι μόλις 5 χρόνια από την ημέρα που τελέστηκαν τα αδικήματα των υπουργών, ακόμη και εάν πρόκειται για κακουργήματα.
* Δεν υπάρχει ρητή νομοθετική πρόβλεψη που να ορίζει διαφορετικό χρόνο τέλεσης των αδικημάτων των υπουργών και υφυπουργών έναντι των πολιτών.
* Σύμφωνα με το ισχύον καθεστώς, εάν κατά τη διεξαγωγή έρευνας από τη Δικαιοσύνη προκύψουν στοιχεία που σχετίζονται με αξιόποινες πράξεις υπουργών, αυτά διαβιβάζονται αμελλητί στη Βουλή. Δεν επιτρέπεται ανάκριση ή προκαταρκτική εξέταση κατά υπουργών χωρίς προηγούμενη απόφασης της Βουλής. Τη δίωξη ασκεί αποκλειστικά η Βουλή.
* Δεν προσδιορίζονται τα εγκλήματα που έχουν σχέση με την άσκηση των καθηκόντων των υπουργών.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου