Από το ΜΙΤ στην Κερατέα...



Του Ηλία Κανέλλη
Σπούδασε αστροφυσική, αλλά επέλεξε την ιεροσύνη. Λόγιος, πανεπιστηµιακός, θεωρείται προσωπικότητα που γεφυρώνει τη φυσική µε τη µεταφυσική. Συνήθως, στις τοποθετήσεις του, κερδίζει η µεταφυσική. Αλλά
σε µία τουλάχιστον περίπτωση, στον ευαγή αγώνα του ποιµνίου του στην Κερατέα, τον παραδέχτηκαν δύο οπαδοί του διαλεκτικού υλισµού: ο...

Αλέξης Τσίπρας και ο Χρήστος Παπουτσής
Στις 17 Φεβρουαρίου, ο Αλέξης Τσίπρας, στην υπαρξιακή αναζήτηση «δράσεων» κατά του Μνηµονίου και εν γένει του συστήµατος, επισκέφθηκε την περιοχή της «εξεγερµένης» Κερατέας. Τα βήµατά του τον έφεραν και στην Ιερά Μητρόπολη Μεσογαίας και Λαυρεωτικής, όπου συναντήθηκε µε τον Μητροπολίτη Νικόλαο. Ύστερα, ο πρόεδρος του Συνασπισµού δήλωσε: «Είχα την τύχη να ακούσω από τον Σεβασµιώτατo ότι οι ενεργοί πολίτες που ασκούν το δηµοκρατικό τους δικαίωµα απέναντι στην αδικία είναι και ευλογηµένοι».

Οι «ευλογηµένοι» ενεργοί πολίτες έχουν παίξει το τελευταίο διάστηµα ουκ ολίγες φορές «ευλογηµένο» ξύλο µε τα ΜΑΤ, έχουν στήσει µπλόκα στους δρόµους, έχουν ανοίξει ορύγµατα για να ενισχύσουν τα µπλόκα και, γενικώς,έχουν διαπράξει δυο-τρεις ντουζίνες παραβάσεις του Ποινικού Κώδικα – αλλά το έκαναν για ιερό σκοπό: για να µην πάνε τα σκουπίδια στην αυλή τους. Σε αυτόν τον αγώνα ο Μητροπολίτης ανταποκρίθηκε – µάλιστα ήταν το πρόσωπο που κάλεσε τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη, Χρήστο Παπουτσή, ζητώντας του να καταλαγιάσουν τα πνεύµατα, να γίνειτέλος πάντων µια ανακωχή.

ή ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑ. Ο Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής συνδυάζει απαράµιλλα τη φυσική µε τη µεταφυσική. Γεννηµένος στη Θεσσαλονίκη το 1954, όπου και σπούδασε Φυσική, έφυγε στην Αµερική για να συνεχίσει τις σπουδές του. Εκεί έκανε µεταπτυχιακές σπουδές στην Αστροφυσική, τη Μηχανολογία και τη Βιοϊατρική Τεχνολογία. Επειτα από όλα αυτά θα περίµενε κανείς να τον συναντήσει στον προθάλαµο της NASA. Αλλά τον κέρδισε η θεολογία, αποφοίτησε µάλιστα από τη Θεολογική Σχολή Τιµίου Σταυρού Βοστώνης, όπου έκανε και µεταπτυχιακό. Στη συνέχεια επέστρεψε στην Ελλάδα, επέλεξε να γίνει µοναχός και άρχισε να ανεβαίνει τα αξιώµατα της ιεραρχίας. Το 2003 απέκτησε και το διδακτορικό του στη Θεολογία από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήµιο Θεσσαλονίκης. Τον επόµενο χρόνο χειροτονήθηκε Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής από τον µακαριστό Χριστόδουλο.

Η παρουσία του στα εκκλησιαστικά πράγµατα, τον πρώτο καιρό, χαιρετίστηκε µε ενθουσιασµό. Επιτέλους ένας λόγιος ιερωµένος… Ωστόσο, η λογιοσύνη του χρησιµοποιήθηκε περισσότερο ως οχυρό βεβαιοτήτων, για τις οποίες δεν χρειάζονταν ούτε η αστροφυσική ούτε ηµηχανολογία. Παρ’ όλα αυτά, τις επικαλούνταν και στα κηρύγµατά του –στα οποία προσεγγίζει τα ζητήµατα κυρίως από µια σκοπιά ποιητική/θεολογική. Αντίστοιχες είναι οι προσεγγίσεις του Κέντρου Βιοϊατρικής Ηθικής και ∆εοντολογίας, το οποίο αυτός ίδρυσε και του οποίου προεδρεύει. Ποιητικές/ θεολογικές είναι και οι προσεγγίσεις στα βιβλία του. Στο «Αλλήλων µέλη – Οι µεταµοσχεύσεις στο φως της ορθόδοξης θεολογίας και ζωής», η προσέγγισή του συνοψίζεται στο εξής συµπέρασµα: «Για την Ορθοδοξία σκοπός των µεταµοσχεύσεων είναι η δηµιουργία “πλησίον”. Υπό την έννοια αυτήν, οι µεταµοσχεύσεις αποτελούν µία ευλογία, αρκεί ο σκοπός τους να µην είναι µια απλή βιολογική παράταση κάποιων συνανθρώπων µας, αλλά η κοινωνία της αγάπης».

Αν δυσκολεύεστε να κατανοήσετε το διακύβευµα, προσγειωθείτε στην Κερατέα. Φανταστείτε ότι τόσα µερόνυχτα ανυπακοής, αψιµαχιών µε την αστυνοµία (δι’ ευλογηµένων µολότοφ και δακρυγόνων), επίκλησης της ιστορικότητας του Οβριόκαστρου, προσπάθειας να εξασφαλιστούν πολιτικές συµµαχίες για να πάνε τα σκουπίδια αλλού, οπουδήποτε και οπωσδήποτε, δεν έχουν νόηµα ως προς το απτό αποτέλεσµά τους αλλά µόνο για να θεµελιωθεί η κοινωνία της αγάπης. Αν είναι έτσι, τότε δικαίως το κράτος παραιτήθηκε, µέσω του κ. Παπουτσή, από τον θεσµικό ρόλο του. Η εφαρµογή του νόµου, η σύλληψη και η τιµωρία των παραβατών του, η προώθηση τωνκρατικών αποφάσεων και η προάσπιση του δηµόσιου συµφέροντος βρίσκονται επέκεινα της αγάπης. Πού θα πάει, όµως, αυτή η κοινωνία τα σκουπίδια της; Εχει ο Θεός.

Η αλήθεια είναι ότι η επίκληση του Θεού, σε πολλές περιπτώσεις, χρησιµεύει για να κρύβεται είτε η υλική βάση είτε το ιδεολογικό κίνητρο συγκεκριµένων πράξεων, τοποθετήσεων, αποφάσεων.

Ο άγιος Μεσογαίας, βεβαίως, δεν κρύβει την ιδεολογία του, τα κίνητρα που αυτή νοηµατοδοτεί. Την περίοδο των Ολυµπιακών Αγώνων, π.χ., ζητούσε από την κυβέρνηση 40 στρέµµατα και οικονοµική βοήθεια για να χτίσει Κέντρο Ορθόδοξου Πολιτισµού στα Σπάτα, ενώ το ίδιο διάστηµα αρνούνταν να γίνει εκεί «ένα µουσουλµανικό καθίδρυµα» (1/8/2004). Όλες οι θρησκείες είναι ίσες, αλλά µερικές είναι πιο ίσες, που θα έλεγεκι ο Οργουελ.

Εξάλλου, την περίοδο που η Ελλάδα κινούνταν στην επικράτεια του βατοπεδινού σκανδάλου, εκείνος υπεραµυνόταν του έργου που έχει γίνει στη Μονή Βατοπεδίου. Σε όλες τις περιπτώσεις όπου η κοσµικήζωή περιπλέκεται µε τις υποθέσεις της Εκκλησίας, ο κ. Νικόλαος φιλοτεχνεί περίτεχνα επιχειρήµατα για να καταλήξει στο εκκλησιαστικό κλισέ. Ενδεικτική είναι η θέση του για την καύση των νεκρών. «Η κοινωνία µε την καύση των νεκρών προσυπογράφει το δικό της τέλος, τον µηδενισµό της. Ακόµη και οι άθεοι υπογράµµιζαν την ανάµνηση των επίγειων θεών τους µε ταριχεύσεις των σωµάτων τους (περίπτωση Λένιν)», τονίζει.

ή ΠΑΝΉΓΥΡΙΣ. Αντίδοτο αυτού του µηδενισµού µπορεί, κατά τον κ. Νικόλαο, να είναι η προσκύνηση ενός λειψάνου. Το 2008, ήταν περήφανος που έφερε στην Ελλάδα ταλείψανα του ρώσου αγίου Σεραφείµ του Σαρώφ - του αγίου που χαιρετούσε όσους συναντούσε µε την προσφώνηση «Χριστός Ανέστη, χαρά µου».

Παρότρυνε τους µαθητές της περιοχής του να πάνε στον Αγιο Τρύφωνα Παλλήνης, όπου εξετίθεντο, να προσκυνήσουν, παρότρυνε και τους δασκάλους τους να τους διευκολύνουν. Αλλά στο προαύλιο του Αγίου Τρύφωνα το παρεµπόριο που είχε στηθεί δεν είχε χαρά, είχε µιζέρια. Κοµποσκοίνια από το Αγιον Ορος, την εικόνα της Παναγίας της Εσφαγµένης, DVD όπως «Νέα Τάξη», «Μπλε Ακτίνα», «Χάραγµα», «Αλωση», «Νεκρανάσταση», «Γέροντες για το 666». Μεταφυσική και δεισιδαιµονία.

Η µεταφυσική είχε κερδίσει προσωρινά. ∆ιότι στη γαληνοτάτηδηµοκρατία της Κερατέας, την εκδίκηση, πάντα υπό την αιγίδα του Αγίου Μεσογαίας, την πήρε η άχαρη ελληνική πραγµατικότητα. ∆εν χρειάζεται να είναι κανείς αστροφυσικός για να καταλάβει ότι οι Κερατέοι συνθηκολόγησαν, υπό τις ευλογίες του κ. Νικολάου και µε την άδεια του υπουργού Προστασίας του Πολίτη, ίνα φάγωσιν το Πάσχα. Αλλά του Θωµά θα έχουν χωνέψει.
ΤΑΝΕΑ

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts with Thumbnails