IX: Πόλεμος μεταξύ ασφαλιστικών εταιρειών και συνεργείων - φανοποιείων

MIAN POSHTEH, AFGHANISTAN- JULY 9: A U.S. Mari...

Του Γιώργου Ανδρή ΗΜΕΡΗΣΙΑ
andris@pegasus.gr

Οι πόλεμοι είναι γνωστό πως έχουν απώλειες. Ωστόσο ένας διαφορετικός πόλεμος μαίνεται εδώ και πάρα πολλά χρόνια στην Ελλάδα μεταξύ ασφαλιστικών εταιρειών και συνεργείων-φανοποιείων με θύματα τους… καταναλωτές οι οποίοι πληρώνουν πάντα τα «σπασμένα»!

Η επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης των εταιρειών αυτοκινήτων αλλά και της πολύ μεγάλης μείωσης του τζίρου των ασφαλιστικών εταιρειών άλλαξε για ακόμη μία φορά τα δεδομένα με πάντα μεγάλο χαμένο τον καταναλωτή...........

Πάντως το θέμα από όποια μεριά και αν εξετάσει κανείς βρίσκει αιτίες και αφορμές ενώ από την μεριά των καταναλωτών το πόρισμα πάντα είναι το ίδιο.
Μάλιστα αν αναλογιστεί κανείς πως οι ασφαλιστικές εταιρείες που εμπλέκονται στην αγορά αυτοκινήτου εδώ και δεκαετίες καταβάλλουν «παράνομα» λιγότερα χρήματα για αποζημιώσεις υλικών ζημιών στους κατόχους ΙΧ εύκολα μπορεί να αναλογιστεί κανείς πόσα εκατ. ευρώ έχουν γλιτώσει από τα ταμεία τους.
Ειδικότερα είναι πασίγνωστο στην αγορά πως αν κάποιος εμπλακεί σε κάποιο τροχαίο με μεταχειρισμένο αυτοκίνητο η ασφαλιστική εταιρεία θα του καλύψει σε ποσοστό 100% τα όποια ανταλλακτικά χρειαστούν για την επισκευή του αυτοκινήτου μόνο στην περίπτωση που αφορούν σε ποιότητα ιμιτασιόν. Αν ο ιδιοκτήτης του οχήματος επιθυμεί να τοποθετήσει τα «γνήσια» ανταλλακτικά που προβλέπει και έχει χρησιμοποιήσει και ο κατασκευαστής τότε θα χρειαστεί να πληρώσει από την τσέπη του περίπου το 10% της αξίας τους. Ο λόγος σύμφωνα με τις ασφαλιστικές προέρχεται από την παλαιότητα του αυτοκινήτου και δη των ανταλλακτικών του και σύμφωνα με τις εταιρείες θα πρέπει να συμβάλει και ο ιδιοκτήτης του οχήματος.
Σύμφωνα με νομικούς κύκλους η αιτιολογία που αναφέρουν οι ασφαλιστικές εταιρείες για την παλαιότητα δεν υπάρχει σε καμία νομοθεσία και σαφέστατα οι εταιρείες παρανομούν. Αλλωστε υπάρχουν εκατοντάδες περιστατικά που οδηγήθηκαν στα δικαστήρια και σε όλα οι ιδιοκτήτες ΙΧ δικαιώθηκαν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί κάποιος ιδιοκτήτης ΙΧ με 1η άδεια κυκλοφορίας 1985 το οποίο ενεπλάκει σε τροχαίο και ο οδηγός το άλλου οχήματος επειδή έφταιγε του έκανε δήλωση. Ο πραγματογνώμωνας της ασφαλιστικής δεν δέχονταν με τίποτα να επισκευαστεί το παλιό αυτοκίνητο και η υπόθεση οδηγήθηκε στα δικαστήρια. Το αποτέλεσμα ήταν το παλιό ΙΧ να επισκευαστεί με καινούρια ανταλλακτικά και η ασφαλιστική κατέβαλλε το ποσό των 3.500 ευρώ για την επισκευή του!
Ενα ακόμη θέμα που “θίγει” τους καταναλωτές αφορά στην εξόφληση των τιμολογίων, τα οποία προέρχονται από το συνεργείο επισκευής ΙΧ τα οποία εκτός του γεγονότος πως έχουν υποστεί τη μείωση του 10% εξαιτίας της παλαιότητας, τακτοποιούνται από την ασφαλιστική σε διάστημα τουλάχιστον 1 μήνα μετά την προσκόμισή τους!
Ολική καταστροφή
Πολλοί καταναλωτές ενώ τα αυτοκίνητά τους έχουν πάθει πολύ μεγάλες ζημιές και έχουν μεταβιβαστεί στις ασφαλιστικές ως περιπτώσεις «ολικής καταστροφής» με έκπληξη κάποιοι πρώην κάτοχοί τους τα έχουν ξαναδεί στους ελληνικούς δρόμους.
Σύμφωνα με πληροφορίες οι ασφαλιστικές έχουν συνάψει «σχέσεις» με κάποιους εμπόρους οι οποίοι δεν διστάζουν ακόμη και να «κολλήσουν» αυτοκίνητα τα οποία έχουν υποστεί ανεπανόρθωτες ζημιές και ίσως είναι επικίνδυνα…
Πάντως κάποιοι δεν διστάζουν να κάνουν λόγο και για αυτοκίνητα «μαϊμούδες» στα οποία αφαιρούν τον αριθμό πλαισίου από το κατεστραμένο ΙΧ και με ειδικές εργασίες το τοποθετούν σε ένα άλλο παρόμοιο το οποίο μπορεί και να μην μπορεί να προσδιοριστεί η προέλευσή του…
Καρτέλ ασφαλιστικών με συνεργεία
Πληθαίνουν συνεχώς οι καταγγελίες ιδιοκτητών κάθετων μονάδων εναντίον κάποιων ασφαλιστικών εταιρειών καθώς όπως επισημαίνουν δημιουργούν αθέμιτο ανταγωνισμό. Μάλιστα όταν οι ασφαλιστικές διεξάγουν διαγωνισμού για την επιλογή συνεργαζόμενων συνεργείων εκείνοι τελικά που επιλέγονται λαμβάνουν την πληθώρα των ζημιών τοποθετώντας ανταλλακτικά αμφιβόλου ποιότητας αλλά και χαμηλής ποιότητας εργασία.
Πάντως το θέμα έχει μια βάση καθώς αν ο καταναλωτής δεν οδηγήσει το χτυπημένο του αυτοκίνητο στο συνεργείο που του υποδεικνύει η ασφαλιστική αναγκάζεται να καταβάλλει το 10% τη ζημιάς λόγω παλαιότητας…
Από την άλλη μεριά οι ασφαλιστικές ισχυρίζονται πως τα συνεργεία και φανοποιεία κάνουν υπερτιμολογήσεις ανεβάζοντας τα κόστη των ζημιών ώστε να αυξήσουν ανάλογα την κερδοφορία τους.
Επομένως από όποια πλευρά και αν δει κανείς το θέμα οι καταναλωτές είναι οι μεγάλοι χαμένοι και η συντριπτική τους πλειοψηφία σε περίπτωση τροχαίου ατυχήματος αναγκάζονται να βάλουν και εκείνοι το χέρι στην τσέπη ώστε να συμβάλλουν στην επισκευή του οχήματός τους.
Όλα τα παραπάνω βέβαια πραγματοποιούνται σε μια περίοδο ύφεσης για την αγορά και με τις ασφαλιστικές να αυξάνουν συνεχώς τα ασφάλιστρα των οχημάτων επικαλούμενες τη νέα ευρωπαϊκή οδηγία που αυξάνει τις αποζημιώσεις.
Ωστόσο κάποιες ασφαλιστικές προνόησαν ώστε να διασφαλιστούν στο μέλλον για τις εκπτώσεις των ανταλλακτικών εξαιτίας παλαιότητας και δημιούργησαν μια νέα παροχή που την αποκαλούν «Παλαιότητα Ανταλλακικών» την οποία και πάλι καταβάλλει ο πελάτης τους με χαμηλό κόστος…
Ο «διαγωνισμός» επιλογής…
Το κόστος αποτελεί την βασική προϋπόθεση συνεργασίας με κάποια ασφαλιστική και δευτερευόντος έρχονται οι υπόλοιπες υπηρεσίες που μπορεί να παρέχει κάποια κάθετη μονάδα (συνεργείο, φανοποιείο, ανταλλακτικά και έκθεση).
Ωστόσο οι όροι που περιλαμβάνουν οι Διαγωνισμοί των ασφαλιστικών εταιρειών για την επιλογή συνεργαζόμενων συνεργείων πολλές φορές ξεφεύγει και από τα όρια της φαντασίας. Ειδικότερα σε προσφατο διαγωνισμό εταιρείας αναφέρεται στις προϋποθέσεις:
Τιμολόγιο για επισκευές που αποζημιώνονται από Ασφαλιστική (βασικό τιμολόγιο
συν επιπλέον έκπτωση ανάλογα με τον όγκο εργασιών – volume discount),
Παροχές εξυπηρέτησης αποζημιούμενων από την Ασφαλιστική (πχ αυτοκίνητο αντικατάστασης, εγγύησης επισκευής, υπηρεσία door to door.).
Συμφωνία επιπέδου εξυπηρέτησης που θα καλύπτει τη διαδικασία εξυπηρέτησης και ενημέρωσης του αποζημιούμενου και τη διαδικασία συνεργασίας με την ασφαλιστική.
Οσον αφορά στο δικαίωμα επιλογής ή απόρριψης η ασφαλιστική ενημερώνει τους υποψηφίους που έλαβαν μέρος στο διαγωνισμό πως η εταιρείας δεν δεσμεύεται να συνάψει συνεργασία με τον υποψήφιο που είναι πρώτος στην τελική κατάταξη ούτε να αιτιολογήσει την απόφαση αυτή. Επιπρόσθετα η ασφαλιστική εταιρεία δεν δεσμεύεται να κάνει χρήση ή να ενεργοποιήσει όλες τις εργασίες και υπηρεσίες.
Πάντως στους όρους υπάρχει και μια δέσμευση από την ασφαλιστική η οποία αναφέρει πως η εταιρεία σε περίπτωση ακύρωσης της διαδικασίας ή απόρριψης των υποψηφίων είναι να επιστρέψει την εγγυητική επιστολή συμμετοχής στο διαγωνισμό.
Επίσης να αναφέρουμε πως οι υποψήφιοι προσκομίζουν πάρα πολλά προσωπικά δεδομένα της εταιρείας τους βάσει των οποίων οι ασφαλιστικές μπορούν να δουν ποιοι πραγματικά έχουν πρόβλημα ρευστότητας ώστε να τους πιέσουν ακόμη και να λάβουν μεγαλύτερες εκπτώσεις…
Εξόφληση 3 χρόνια μετά!
Πολύ μεγάλο ζήτημα έχει δημιουργηθεί και με το Επικουρικό Ταμείο των ασφαλιστικών εταιρειών το οποίο καθυστερεί απίστευτα τις αποζημιώσεις σε καταναλωτές και επαγγελματίες. Ειδικότερα ιδιοκτήτης κάθετης μονάδας για μια ζημιά ΙΧ από ασφαλιστική που έχει κλείσει αξίας 3.500 ευρώ τον Φεβρουάριο του 2008 τα εισέπραξε από το επικουρικό ταμείο τον Μάιο του 2011!
Share/Save/Bookmark
Enhanced by Zemanta

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts with Thumbnails